Az adózás sokszor zűrzavaros világára sokan tekintenek aggodalommal, holott a megfelelő tanácsadó partner segítségével meghozott döntések számtalan előnnyel járhatnak a cég számára! Az érme másik oldalán viszont, egy rosszul megválasztott adótanácsadó súlyos károkat okozhat, aminek nem csupán pénzügyi, de akár jogi következményei is lehetnek. Íme néhány haladó tipp, hogy könnyebben válasszunk adótanácsadó partnert, és elkerüljük az „imposztorokat”, képzetlen önjelölteket és a hanyag irodákat. Lássuk, mikre érdemes figyelni a választás során!
Mi is az az adótanácsadás és ki végezheti?
Az adótanácsadás engedélyhez kötött tevékenység, kizárólag akkor végezhető, ha az adott természetes személy legalább adótanácsadói végzettséggel rendelkezik és a Pénzügyminisztérium adótanácsadóként nyilvántartásba veszi. Ezt a szakértői nyilvántartást a Pénzügyminisztérium vezeti és bárki számára megismerhető: https://penzugyiszakkepzes.kormany.hu/nevjegyzek-adotanacsadok
Jogi személy (pl. Társaságok, Kft.), vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet csak akkor jogosult adótanácsadói tevékenység végzésére, ha legalább egy tulajdonosa, vagy alkalmazottja (munkavállalója) megfelel a fenti feltételnek, azaz szerepel a Pénzügyminisztérium névjegyzékében.
Adótanácsadói tevékenység a jogszabály szövegéből adódóan alvállalkozó bevonásával is csak akkor végezhető, ha maga a fővállalkozó cég egyébként megfelel a jogosultság feltételeinek.
Amennyiben tehát „egyszemélyes” adótanácsadó céggel kerülünk kapcsolatba, elengedhetetlen, hogy a tulajdonos maga vagy az egyedüli alkalmazott legyen adótanácsadó.
Az adótanácsadó neve és nyilvántartási száma vállalásával, felelősségvállalás mellett ad szóbeli vagy írásbeli tanácsot, készít összefoglaló véleményt, készít, illetve ellenjegyez adóbevallást, transzferár dokumentációt, illetve eljár az ügyfél képviseletében a NAV előtt, adóellenőrzés, jogorvoslat, avagy feltételes adómegállapítási, illetve szokásos piaci ár megállapítása iránti eljárásokban.
Az előzetes kutatás ereje
Az első fontos tanács a kutatás fontosságára hívja fel a figyelmet. Ahelyett, hogy pusztán az első találkozás benyomására bíznánk a döntést, kezdjük a kiválasztási folyamatot egy alapos utánajárással. A befektetett idő meghálálja magát később.
Érdemes első körben definiálni, hogy pontosan milyen célból vesszük igénybe az adótanácsadó partner segítségét. Például rendszeresen lesz konzultációkra szükségünk, vagy csupán eseti jelleggel szorulunk majd szaktanácsokra, illetve, hogy speciális területen merülnek-e fel a kérdéseink, vagy inkább általános ügyekben kérünk majd segítséget.
Soha ne dőljünk be egy jól megszerkesztett, tetszetős weboldalnak, nézzük meg milyen cég áll mögötte, vannak-e alkalmazottak, infrastruktúra, illetve ki a szakértői névjegyzékben szereplő adótanácsadó a kiválasztandó cég részéről.
Figyeljük a szakmai képesítést és a referenciákat!
Amikor egy-egy konkrét irodát vagy adótanácsadót veszünk górcső alá, érdemes több fontos szempontot is figyelembe venni a döntésnél, és ezek mentén elvégezni a további kutatómunkát.
A prioriás tetején a partner szakmai képzettsége és hitelessége álljon. Győződjünk meg róla, hogy potenciális szolgáltatónk valóban maga végzi-e a munkát saját alkalmazott tanácsadóval, vagy kiszervezi azt külső partnernek. Ez utóbbit tapasztalataink szerint jogosan, jogosulatlanul, de egyre többen csinálják.
Ha erről lenne szó, érdemes alaposabban körülnézni a piacon, mivel ilyenkor a szerződött partnerünk nem az adótanácsadó lesz, hanem egy „közvetítő ügynökség”. Ez a szituáció mind a szolgáltatás várható minőségét mind pedig a számonkérhetőséget, a felelős szolgáltatásnyújtást kérdésessé teszi.
A szakmai hitelesség része, hogy az adótanácsadó milyen végzettséggel, szakképesítéssel és engedélyekkel rendelkezik. A cégjegyzékből már néhány alapvető dologra lehet következtetni. Nézzük meg, hogy mi a vállalkozás fő tevékenysége, hogy milyen más tevékenységet végez még a társaság, hány tagból áll, mi a tetszetős honlap mögött álló vállalkozás neve stb.
Az például mindenképpen furcsának értékelhető, ha egy interneten magát szakértőként hirdető adótanácsadócég főtevékenysége egyébként IT szolgáltatás, a tevékenységi köreiben az adótanácsadás egyáltalán nem szerepel, nulla fő alkalmazottja van, a tulajdonos-ügyvezető pedig nem szerepel a Pénzügyminisztérium névjegyzékeiben. (Létezik ilyen.)
Kutassunk a korábbi és jelenlegi ügyfelek írott véleményei (referenciák) után, olvassunk értékeléseket és ajánlásokat, ha ezek elérhetőek, ha pedig nem találunk ilyet (például a partner weboldalán) már ez is egy árulkodó jel lehet.
Ne hagyatkozzunk csupán egyetlen szóbeli ajánlásra. Az „ismerősöm ajánlotta, ezért biztosan jó” elv a legtöbbször nem működik, hiszen mindenkinek teljesen mások az igényei és szükségletei.
Ugyanígy, ami a szomszéd egyéni vállalkozónak megfelelő minőségű szolgáltatást jelent, az egy nagyobb kft. tulajdonosának nem feltétlenül lesz elegendő. Érdemes ezért mindig az objektív, adatokkal is jól alátámasztott eredményjelzőkere hagyatkozni.
A transzparencia zöld jelzés, az átláthatatlanság vörös zászló
Amikor profi adótanácsadó partnert keresünk, az átláthatóság kulcskérdés. Az etikus és szakmai szempontból kikezdhetetlen működéssel kapcsolatban jól látható bizonyítékokkal kell találkozunk, amikor a partner irodájában első látogatásunkat tesszük.
Az árazásnak például egyértelműnek, könnyen érthetőnek kell lennie, éppen úgy, ahogyan az adott szolgáltatási csomagba foglalt tételeknek is. Az irodában azzal a személlyel ideális találkoznunk, aki valóban a tanácsadónk vagy kapcsolattartónk lesz, és nem egy sales-es vagy marketinges személlyel.
A legtöbb adótanácsadó óradíj alkalmazásával dolgozik, azonban lényeges azt rögzíteni, hogy milyen feladatot és tevékenységet számolnak el az óradíjban, és ha lehetőség van rá, célszerű az adott projektekhez előzetes időkeretekben megállapodni. Óradíj alkalmazása esetében mindenképpen határt kell húzni a klasszikus „sales jellegű” tevékenységek, bizonyos adóoptimalizációs modellek potenciális ügyfelekre „erőltetése”, bizonyos járulékos kommunikáció (levelek továbbítása, koordináció belső munkatársakkal, jogászokkal) és maga az adótanácsadói szaktanácsadói tevékenység közé. Elszámoláskor pedig mindig kérjünk az órákról előzetesen időkimutatást, amelynek jóváhagyása esetén számlázhatja azt a tanácsadó.
A magasabb óradíjjal (250-300 euró) dolgozó adótanácsadócégek esetében a magas óradíj oka az, hogy a cég apparátusa mögött nagy tapasztalat és a széleskörű ismeretanyag áll, az ügyfél gyakorlatilag azt fizeti meg, hogy akár egy bonyolultabb kérdésre is gyakorlatilag azonnal, csuklóból érkező választ kap. Másrészt bizonyos nemzetközi tanácsadócégek esetében az óradíj mértékében a márka értéke is megjelenik. Egy alacsonyabb díjon dolgozó tanácsadó esetében viszont előfordulhat az, hogy ugyanannak a kérdésnek a megválaszolásához több órás kutatómunka, a joganyagok áttekintése is szükséges, így összességében hasonló végösszeg jöhet ki, csak az utóbbi esetben kevésbé hatékony módon.
A nem megfelelő óradíjas elszámolás mindenképpen bizalmatlanságot szül, hiszen az óradíjas elszámolásban szereplő, esetlegesen aránytalan időráfordítással megjelölt feladatok, vagy nem a tanácsadás keretei közé tartozó, de óradíjban elszámolt sales tevékenység azt a látszatot kelti, mintha a tanácsadó „le akarná húzni” az ügyfelét.
Az elérhetőség (mikor kereshetjük a partnert?), a tanácsadás módja és a kommunikációs csatornák megléte (személyes, telefonos, e-mailes, online platformon keresztüli), illetve a partner által használt technikai apparátus mind olyan területek, amelyeket átlátható módon egyeztetni szükséges, és amelyeket végső soron a szolgáltatási szerződésnek is tartalmaznia érdemes.
Amennyiben a fenti kérdésekre nincsenek egyértelmű válaszok, vagy a partner abba az irányba tereli a szót, hogy majd „menet közben alakul” az együttműködés, érdemes tovább keresni. Tegyünk így abban az esetben is, ha a partner szerződési, illetve felelősségkizárási feltételei észszerűtlenek és általunk nem vállalhatóak. (Ha a szolgáltató a felelősséget a megfizetett tanácsadói díj mértékében maximalizálja – ez a gyakorlatban felelőtlen tanácsadást jelent, egyúttal a kockázati szinttel arányos díjfizetésre is sarkall.)
Megvannak a specifikus iparági ismeretek?
Minden iparágnak megvannak a maguk sajátos adózási kihívásai és specifikumai. Egy megfelelő adótanácsadó ismeri a Te iparágad jellemzőit és szabályait, így hatékonyabban tud segíteni az adóoptimalizálás területén is.
Egy adótanácsadó lehet kiváló egy adott területen (például a nagyvállalati társasági adózásban) miközben olyan speciális kérdésekben, mint az egyesületek, nonprofit szervezetek, vagy sportklubok adózása, vagy ÁFA, SZJA, illeték kérdésekben egyáltalán nem jártas. Éppen ezért fontos, hogy az adótanácsadót mindig a személyes igényekhez mérten kell kiválasztani.
A partner szakmai ismereteinek kiderítése nem könnyű feladat, így érdemes direktben rákérdezni, hogy céged tevékenységének területén rendelkezik-e már konkrét tapasztalattal a jelölt, vagy sem. Amennyiben nem, érdemes lehet egy kicsivel több időt szánni arra, hogy megtaláljuk a mi területünkön jártas és tapasztalt szolgáltatót.
Sablonok helyett testreszabott megoldások!
Az előző ponthoz részben kapcsolódva érdemes szót ejteni a tanácsok minőségéről és felhasználhatóságáról is.
Bizonyos adótanácsadók, főleg a speciális kérdésekben kevésbé felkészültek, hajlamosak túl általános, és tágan értelmezhető információkkal szolgálni és a jogszabályok szövegét beillesztve hosszú írásos anyagokat összeállítani.
Ha egy adótanácsadó csak általános tanácsokat ad, vagy szabványos megoldásokkal áll elő, az a kompetencia hiányára vagy az ügyfélproblémákba fektetett energia alacsony szintjére utalhat.
Egyik esetben sem éri meg a cég pénzét és jogkövető magatartását esetlegesen kockára tenni. Egy valóban kompetens adótanácsadó figyelembe veszi a Te egyedi, jogi és számviteli helyzetedet, és testreszabott megoldásokat kínál.
Az adózás területén legtöbbször igaz, hogy minél konkrétabb egy iránymutatás, annál értékesebb.
Foglaljuk össze!
Az adótanácsadó kiválasztása nem csak adminisztratív teendő, hanem stratégiai döntés is.
Egy rossz választás nemcsak pénzbe kerül, de az egész vállalkozás reputációját és jogi stabilitását is kockára teheti.
Az előzetes kutatás, a megfelelő szakmai képesítések, az átláthatóság, az iparági ismeretek és a testreszabott megoldások meglétének előzetes ellenőrzése mind segítenek abban, hogy elkerüljük az alkalmatlan adótanácsadókat és valóban profi partnerre találjunk! Mi, a VRG-nél ennek szellemében dolgozunk, és csakis a fenti kritériumoknak megfelelve vállalunk adótanácsadást, mindig a legnagyobb odaadással és 100%-os szakmaisággal. Keress minket, ha ilyen partnerre van szükséged!