Élesedett a NAV eÁFA rendszere

Idén januárban a Nemzeti Adó- és Vámhivatal elindította új, digitális bevallási platformját, az eÁFA rendszert, amellyel az adókötelezettségek elektronikus teljesítése felé tett egy újabb lépést a hatóság. A rendszer már az év első napján elérhetővé vált a felhasználók számára, első körben egy teszt szakasszal, majd februártól a teljes funkciókkal kiegészülve. Bár a várakozások nagyok voltak, a Magyar Könyvelők Országos Egyesülete már február közepén éles kritikákat fogalmazott meg a rendszerrel kapcsolatban. Alábbi blogposztunkban bemutatjuk, amit az új rendszerről eddig érdemes tudni.

A januári tesztfázis

A rendszer bevezetésének első szakaszában, 2024 januárjában a felhasználók már hozzáférhettek a NAV által biztosított adatokhoz, beleértve az online számlaadatokat, az online pénztárgépi nyugtákat és a vámeljárások adatait. 

Az online felületen megjelentek továbbá az adózó adatai, valamint az automata adókódolás eredményeként a rendszerben követhető volt már az áfapozíció is.

A januári első „teszt hónap” segítségével az érdeklődők már a korai szakaszban megismerkedhettek az eÁFA funkcióival, és élesben is tesztelhették a rendszert, felkészülve az első bevallás benyújtására.

Februári frissítések, a teljes funkciókkal

Február 1-től az eÁFA rendszer minden funkciója elérhetővé vált a felhasználók számára, többek között az adókód módosítása, az időszakzárás, és a bevallás tervezetének elkészítése, előellenőrzése és a bevallás beadása is.

Ez a lépés segíteni hivatott az adózókat, hogy teljes mértékben kihasználják a rendszer által kínált előnyöket, és egyszerűsítsék áfabevallási folyamataikat.

Az eÁFA rendszer (ÁFA tv.) 362. § (1) bekezdésében foglaltak alapján 2024. január 1-jétől kezdődő adómegállapítási időszakban lehet először alkalmazni.

Áfabevallásukat az eÁFA-ban a havi bevallási gyakoriságú adózók 2024. február 20-ig, a negyedéves gyakoriságú bevallók 2024. április 20-ig, az éves gyakoriságú adózók pedig 2025-ben adhatják be először.

Szolgáltatások az eÁFA csomagban

Az eÁFA megoldást a NAV nem csupán egy elektronikus bevallási platformnak szánja, hanem egy átfogó szolgáltatáscsomagnak is, amely saját adatbázisukon alapul.

A rendszer lehetőséget biztosít az azt igénybe vevő adózóknak, hogy saját döntéseik alapján kezeljék és egészítsék ki az ott megjelenő adatokat, így saját bevallásaikat transzparensebben és a hibázás lehetőségeit csökkentve kezelhetik.

A rendszer egyrészt elérhető a webes felületen, másrészt pedig az úgynevezett M2M (gép-gép) kommunikációra fejlesztett szoftveren keresztül, valamint ÁNYK nyomtatványon is, tehát mindenki megtalálhatja az általa legjobban preferált kezelési platformot.

Az eÁFA bevezetésével a NAV egy új adókód rendszert is életre hívott, amely pontosan meghatározza, hogy egy adott tranzakcióhoz tartozó bizonylattételek mely sorokba kerüljenek a bevallásban.

A rendszer felhasználói a webes felületen módosíthatják a forrásadatok automatikus adókódolását, saját igényeiknek megfelelően, így például lehetőségük van elhalasztani vagy arányosítani a számláikhoz kapcsolódó áfa tartalmát.

Az önellenőrzési funkcióval az adózók javíthatják bevallásaikat, ha hibát találnak benne. Az eÁFA-rendszer bevezetése után a webes felületen, vagy a gép-gép kapcsolaton keresztül benyújtott bevallás 2024. június 30-ig önellenőrzési nyomtatványon, 2024. július 1-jétől pedig az elektronikus felületen is helyesbíthető.

A rendszer a NAV tájékoztatása szerint egy fejlettebb validálási mechanizmust kínál, mint az ÁNYK rendszere, és képes a NAV kockázatelemzése során keresett eltérésekre is felhívni a figyelmet.

Valóban könnyebbé válik az adminisztráció?

Az eÁFA használatának egyik lehetséges előnye a gyorsaság lenne, mivel a rendszer által kínált olyan automatizált funkciók, mint az adókódolás és az előzetes validálás hozzájárulhatnak az adóbevallási folyamatok hatékonyságának növeléséhez.

A bevezetés után másfél hónappal azonban már éles kritikákat fogalmaztak meg a szakmai szervezetek, melyekben éppen a rendszer technikai korlátaira, és jelenlegi alkalmazhatóságának szűkösségére hívják fel a figyelmet.

A Magyar Könyvelők Országos Egyesülete (MKOE), nyilatkozatában éles szavakkal illette az eÁFA rendszert, amely Ruszin Zsolt szerint – még 8 év fejlesztés után is - csalódást okozott.

A kritikák szerint a webfelület nem elég gyors, és az általa kínált előnyök nagyon szűkösen alkalmazhatóak, ellentétben a NAV állításaival. 

A MKOE közleménye kiemeli a rendszer használatának nem kötelező jellegét, valamint azt is, hogy bevezetése a nagyvállalatoknál jelentős többletmunkát hozhat, de több más konkrét technikai és felhasználói problémát is felsorol a szakmai szervezet, ami miatt az eÁFA rendszert jelenleg nem tartják hatékonynak.

A rendszer bevezetése, a használhatóság kérdésétől függetlenül is egy jelzés lehet a vállalkozások számára, hogy itt az ideje a digitális átállásnak, bár ez a megtehető lépéseknek csak egy relatíve kis területét fedheti le a jelen formában, még akkor is, ha minden pozitív várakozásnak megfelel majd az innováció.Ha Ön az ÁFA bevallását továbbra is profi kezekben tudná, keressen minket, a VRG szakértő csapata segít mindenben.