2025. január 16-tól megszűnik jelenlegi formájában az Ügyfélkapu, és helyét az Ügyfélkapu+, és a Digitális Állampolgárság Program (DÁP) mobilappja veszi át. A változás erőteljesen érinti a vállalkozókat, cégvezetőket, de még a könyvelőket is, mivel a régi ügyfélkapus belépés többé már nem lesz elérhető, a gazdasági tevékenységet folytató adózóknak azonban kötelező biztosítaniuk a működő cégkaput. Hogy segítsünk az átállásban, az alábbi cikkünkben bemutatjuk, hogyan lehet problémamentesen és gyorsan átváltani az Ügyfélkapu+ használatára. De mindenekelőtt kezdjük azzal, hogy miért is volt erre az egészre szükség.
Miért szűnik meg a klasszikus Ügyfélkapu?
A magyar állam célja, hogy a jövőben minél többen váljanak „digitális állampolgárokká”, mert a tervek szerint így jelentősen csökkenthető az általános bürokratikus teher, amellett, hogy felgyorsul az ügyintézés is. A másik, és egyben legfőbb ok pedig az adatbiztonság kérdése.
A korábbi Ügyfélkapu rendszerbe egyszerű felhasználónévvel és jelszóval lehetett belépni, ami 2025-re már a nemzetközi és hazai standardok szerint is elavulttá vált. Nem beszélve arról, hogy az egylépcsős belépési rendszer a múltban számos esetben vezetett visszaélésekhez. (Bevett gyakorlat volt például, hogy egyes könyvelők elkérték az ügyfeleik bejelentkezési adatait, és minden hivatalos ügyet teljesen az ügyfelek nevében intéztek.)
Szintén problémát jelentett, hogy részben a fönti helytelen gyakorlat miatt, részben pedig a kiberbűnözők tevékenységének köszönhetően a jelszavak (akár nagy számban is) illetéktelen kezekbe kerülhettek, ami jelentős gazdasági és adatvédelmi kockázatot jelent.
A NAV a visszaélések és az ebből adódó problémák észlelése után jelezte a megfelelő minisztériumnak, hogy változásra van szükség, a válasz pedig a kétfaktoros azonosítás bevezetésének formájában érkezett, amelynek lényege, hogy az ügyintézési platformokra való belépéshez már nem elég a felhasználónév és a jelszó, hanem egy további biztonsági kódra is szükség lesz. Lássuk ennek a részleteit!
Mi az a kétfaktoros azonosítás?
A kétfaktoros azonosítás során a megszokott felhasználónév és jelszó páros mellett egy egyszer használatos számsort is meg kell adni a belépés során, amit a felhasználó okostelefonjára küld ki a rendszer.
Ennek használatához először hitelesítő alkalmazást (Google Authenticator, Microsoft Authenticator vagy NISZ Hitelesítő) szükséges letölteni a telefonra, majd össze kell kapcsolni azt az Ügyfélkapuval.
A kapcsolódás egy QR-kód beolvasásával történik, amint a felhasználó a számítógép képernyőjén a telefonja kamerájával beolvas, ami által az Ügyfélkapu és az adott készülék közötti kapcsolat azonnal létrejön.
Ez a folyamat teszi lehetővé, hogy a rendszer a bejelentkezéshez szükséges, időkorlátos számsort a telefonra továbbítsa, minden belépés alkalmával.
Érdemes megemlíteni még, hogy akinek nincs okostelefonja, webes vagy asztali hitelesítő alkalmazást is használhat.
Miért fontos az Ügyfélkapu+ regisztráció és aktiválás?
Ahogy említettük a bevezetőben, az Ügyfélkapu+, (vagy a DÁP) regisztráció elengedhetetlen mindenkinek, aki online intézi ügyeit a magyar állami rendszerben.
A régi Ügyfélkapu belépés megszűnése után bárki, aki állami szolgáltatásokat, például adóbevallását vagy a cégadatok kezelését, esetleg a hivatalos üzeneteit szeretné elérni, már csakis a kétfaktoros azonosítást követően teheti ezt meg. A határidő betartása kulcsfontosságú, mert ennek hiányában gyakorlatilag lehetetlenné válik a hivatalos online ügyintézés.
Most, hogy megismerkedtünk az új rendszer lényegével, lássunk egy rövid gyakorlati útmutatót, melynek segítségével pár perc alatt el is végezhető az átállás.
Hogyan aktiváljuk az Ügyfélkapu+-t?
Az Ügyfélkapu+ igényléséhez először is a régi Ügyfélkapu felületen kell bejelentkezni a jelenlegi felhasználónévvel és jelszóval. A rendszer még 2025. január 16-ig ebben a formában működik, de már figyelmeztet, hogy közeleg a határidő.
Miután bejelentkezünk, a felületen megjelenik egy felhívás, amely tájékoztat a régi belépés megszűnéséről és felkínálja az Ügyfélkapu+ igénylésének lehetőségét. Ezt a pontot kiválasztva kell továbblépni a kétfaktoros azonosítás beállítására.
A beállítás során a képernyőn látható QR-kódot a telefon hitelesítő alkalmazásával kell beolvasni. Ezután a telefon egy időkorlátos számsort generál, amelyet vissza kell írni a számítógép képernyőjén megjelenő mezőbe, és meg kell erősíteni az Ügyfélkapus jelszó ismételt beírásával. A rendszer így összekapcsolja a telefonnal az Ügyfélkaput, és létrehozza a kétfaktoros belépés lehetőségét.
Amikor a kétfaktoros beállítás sikeresen befejeződik, egy törlőkódot is ad a rendszer. Ezt a kódot nagyon fontos elmenteni vagy lefotózni, mert csak ennek a segítségével lehet megszüntetni a kapcsolatot, ha például elveszítenénk a telefonunkat vagy lecserélnénk egy új készülékre. Ha nem őrizzük meg a törlőkódot, utólag csak személyes okmányirodai ügyintézéssel lehet visszaállítani a hozzáférést.
Mire érdemes még odafigyelni a folyamat során?
Érdemes már az Ügyfélkapu+ igénylése előtt letölteni és telepíteni a hitelesítő alkalmazást a telefonra, hogy készen álljunk a QR-kód beolvasására.
A váltás határidejét semmiképpen sem szabad kicsúsztatni, hiszen 2025. január 15. után a régi Ügyfélkapu belépés elérhetetlenné válik.
A törlőkód megőrzését szintén nem lehet elégszer hangsúlyozni, hiszen ennek hiányában rendkívül nehézkes, hosszadalmas folyamat lenne visszaállítani a hozzáférést, ha a telefon elveszik vagy megsérül.
Ha mindezzel megvagyunk, érdemes a könyvelővel is egyeztetni, mivel az ügyintézéshez a jövőben egy újfajta meghatalmazásra is szükség lesz.
Amennyiben további kérdések merülnének fel, forduljon hozzánk bizalommal. Profi csapatunk készen áll minden szükséges segítséget megadni, hogy a váltás minél zökkenőmentesebb legyen.